JavaScript seems to be disabled in your browser. For the best experience on our site, be sure to turn on Javascript in your browser.
We use cookies to make your experience better. To comply with the new e-Privacy directive, we need to ask for your consent to set the cookies. Learn more.
De komende jaren zullen veel nieuwe uitbreidingswijken in Nederland worden gerealiseerd; Haven-Stad, Schinkelkwartier, Beurskwartier, Merwede Kanaalzone, etc. Deze nieuwe wijken zijn niet meer samengesteld uit het traditionele bouwblok van 4-5 lagen hoog rondom binnentuinen maar bestaan uit een structuur van bouwblokken met een zeer hoge dichtheid en een fsi tussen de 5 tot bijna 10. De stedenbouwkundige typologie die vaak de basis is voor de stedenbouwkundige plannen van deze wijken bestaat uit een gesloten bouwblok met een basis van 6 tot 8 verdiepingen met daarop hoogbouw tot 60–80 meter, incidenteel een hoogteaccent van 150 meter en rond de 300–400 woningen. In de blokken is sprake van functiemening van wonen (50–85%) en werken (50–15%), een hoge begane grond verdieping die ruimte biedt aan commercieel dan wel maatschappelijk programma en een BVO 25.000–50.000 m2. Volgens de Nota Parkeernormen Fiets en Scooter van Amsterdam betekent dit dat er tussen 1.500–2.200 fietsen en rond 100 scooters in de bouwblokken moeten worden gestald. Daarbij gaat het al helemaal niet meer om de standaard traditionele ‘Gazelle’ fiets waarvoor in het fietsrek een stalingsbreedte van 375 mm kan worden gereserveerd. Het hedendaags fietsenbestand bestaat uit een rijke verzameling van bakfietsen, transport fietsen, kratfietsen, fietsen met meerdere kinderzitjes, elektrische sportfietsen, speed pedelecs, elektrische motorfietsen, racefietsen, cruisers en elektrische scooters. Allemaal buitenmodelfietsen (BMF) die veel meer stallingsruimte nodig hebben dan de traditionele ‘Gazelle’.